Stormøde 2014

Årets Stormøde er nu afholdt og det var en stor succes (synes vi i hvert fald i Stormødegruppen). Der ligger billeder på PicasaWeb fra Stormødet her: Stormødebilleder

Næste års Stormøde holdes lørdag den 7. november 2015. Hvis du har en god ide til emne eller tema, så send en mail til Stormødegruppen.

Stormøde 2014: Gamification

Tid og sted:

Lørdag den 1. november 2014 på IT-huset (INCUBA), Lille Auditorium, Aabogade 15, 8200 Aarhus N.

Det er jo ikke bare for sjov – eller er det?

Skal din netbank til at være sjov? Kan bæredygtig adfærd stimuleres med småspil i hverdagen? Skal din mormor til at spille sig sund i eget hjem?

Gamification er ”spilmekanikker og spiltænking i ikke-spil sammenhænge” der f.eks. bruges til at gøre indkøb eller sundhedsadfærd ”gameful”. Men hvad pokker betyder dét? Og hvad er det for nogle psykologiske mekanismer, der gør spil og deres elementer så dragende på os alle sammen?

Andreas Lieberoth forsker i spilpsykologi på Aarhus Universitet, hvor han bl.a. undersøger psykologiske effekter af læringsspil og gamificationteknikker eksperimentelt, og arbejder med at crowdsource kvantefysik og statistik ved hjælp af onlinespil. Han har skrevet utallige bogkapitler og papers, været designer og konsulent på danske og internationale spilprojekter, er skribent på videnskab.dk og Jyllandsposten, og arbejder i 2014-15 på en ny bog om adfærdsdesign.

I sit oplæg blænder Andreas op for historien om hvor gamification kommer fra, hvem der bruger det, og hvorfor. Ud fra lige dele forskning og erfaring drøfter han use cases, designgreb, og de psykologiske mekanismer som gamification tænkes at pirre. Som den skeptiske og til tider mavesure forsker han er, har Andreas også et par velvalgte ord til alle dem der tror, at hvad som helst ved et trylleslag kan gøres engagerende med lidt spilkrymmel. Gamifiction er en jungle drevet af sælgere, fantaster og papiridéer – og det er ikke barneleg!

Eftermiddagen byder på forsøg med gamification i selskab med erfarne designere, der er friske på en snak om hvad der udgør et godt spil.

Andreas og hans kollega Jonas Trier-Knudsen arbejder på et nyt legende designværktøj, som Datalogforeningen her får et smugkig på. Vi skal pusle med begreber, teknikker og spilmekanikker, og sammen udforske hvad der virker og hvad der bare er til pynt i et felt hvor hypen nogen gange overstiger realiteterne.

Øvelserne byder på lige dele socialt spil og fagligt input.

09.30 Morgenmad
10.00 Velkomst
10.15-11.00
Andreas Lieberoth
 fortæller om Gamification.
11.00 Der strækkes ben.
11.15-12.00 Andreas Lieberoth fortsætter.
12.00 Frokostpause
13.00-14.30 Forsøg med gamification, del 1.

Stormødedeltagerne pusler med begreber, teknikker og spilmekanikker.

14.30 Kaffe og kage
15.00-16.30 Forsøg med gamification, del 2.
16.30-17.00 Opsamling og afrunding
17.00-18.37 Generalforsamling
19.00 Spisning på Spiselauget, Skovgaardsgade 3, 8000 Aarhus C (indgang 3A).

Der er en samlet pris for hele dagsarrangementet på 256 kr, inkl. morgenmad, frokost, drikkevarer og kaffe/kage. Derudover koster aftenens spisning 256 kr inkl. vin/vand.

Stormødegruppen