Stormøde 2023 – Indbydelse

Vi vil hermed gerne byde velkommen til datalogforeningens stormøde 2023. Et stormøde, der skal handle om kunstig intelligens.

Og det er du jo sikkert helt træt af at høre om….

ChatGPT har været det helt store samtaleemne hele året, intet medie har forsømt at beskrive alle mulige skrækscenarier. Så hvorfor skal vi også melde os i koret?

Det er vi selvfølgelig nødt til. Men i modsætning til alle andre så har vi jo muligheden for at gå lidt dybere ind i teknikken bagved – vi er vel dataloger.

Til det formål har vi skaffet tre rigtigt kompetente foredragsholdere, der vil angribe emnet på forskellig vis. Først skal vi høre om teknologien bagved og dernæst om anvendelsen af kunstig intelligens som henholdsvis softwareudvikler og læge.

Se mere om oplægsholderne nedenfor.

Stormødet er en smule anderledes i år da sidste punkt før spisningen ikke er generalforsamlingen. Vi rykker ikke blot lodtrækningen frem, men hele generalforsamlingen!

Dette gør vi for at få plads til et forhåbentligt festligt indslag: Ølsmagning med Peter Fly fra Gistrup Bryghus. Se beskrivelse nedenfor.

Stormødet foregår i år i The Kitchen, der ligger i det gamle Kommune Hospital – Universitetsbyen 14, Aarhus C. Der står bl.a. på deres hjemmeside: “The Kitchen is Aarhus University’s startup hub dedicated to accelerate knowledge and innovative solutions to the fundamental challenges facing society.” – det passer jo perfekt til vores stormøde..

Tag godt imod de spændende foredragsholdere og nyd dagen med de gamle studiekammerater, så vi får en spændende dag sammen. Vi glæder os til at se dig på et rigtig spændende, sjovt, tankevækkende og hyggeligt stormøde 2023.

De bedste hilsener – Stormødegruppen 2023: Jan J., Majbritt K. M., Astrid Ø., Christian L. og Holger J.

Tilmeldingen foregår her. Frist for tilmelding er fredag den 20. oktober 2023.

Du kan se hvem der kommer her.

Lørdag d. 4. november 2023, The Kitchen, Universitetsbyen 14, Aarhus C.

9.00Ankomst og morgenmad
9.30“Transformers – The technology behind ChatGPT”, ved Mathias Grønne
10.30Kaffepause
10.45“Softwareudvikleres anvendelse af Large Language Models “, ved Sten Hougaard
11.45Frokost
12.45“Machine learning with a clinical purpose”, ved Adam Hulman
13.45Kaffepause
14:30Generalforsamling
16:00Ølsmagning ved Peter Fly
18:00Afgang til restaurant
18:30Middag på restaurant

Indbetales på Giro 1686720. I netbank er det en ‘Type 1’ betaling.

Frist for tilmelding er fredag den 20. oktober 2023.

Mathias Grønne

Have you ever wondered how ChatGPT works? Then, look forward to when Mathias Grønne, Head of AI at Roccai Aps, gives an in-depth introduction to the technology behind ChatGPT: The Transformer. The talk consists of two parts. The first part is a general introduction to Language Models, Generative AI, and Machine Learning to establish a foundation and shared understanding. The second part takes a closer look at the transformer and explains how its different parts contribute to a working Language Model.

Mathias Grønne is Head of AI at Roccai Aps, a startup from Aarhus whose goal is to make finding relevant products on websites easier without needing to go through 200 pages. Mathias has been an active part of the Aarhusian Machine Learning scene in the last couple of years with his involvement in Aarhus Machine Learning Network, CoCoders, and GoTo Nights. Mathias has earlier talked at the Applied Nordics AI conference and is a frequent talker about everything ML.

Sten Hougaard

Fullstack udvikler hos Trifork, Aarhus

Vores værktøjskasse som softwareudviklere har fået et nyt superværktøj som vi skal finde ud af hvor, hvornår og hvordan vi inddrager i vores daglige arbejde som softwareudvikler. Jeg giver mit bud på hvor Large Language Models kan bruges og taler også om nogle af de udfordringer som LLM’s kommer med. Der vil blive taget udgangspunkt i ChatGPT men der vil også blive talt om andre modeller, f.eks. Googles Bard og Githubs CoPilot.

Adam Hulman

Adam is a Senior Data Scientist at Steno Diabetes Center Aarhus, where he is leading the area of machine learning and clinical prediction. He is also an Associate Professor at the Department of Public Health, Aarhus University. He has a PhD and 10 years of experience in diabetes epidemiology. His group’s overarching goal is to turn health data into clinical insights and applications by using advanced statistical and machine learning methods. More specifically, the group works on the development and application of deep learning methods to be able to integrate clinical data of different types (tabular, images, time serie

Peter Fly

Kom med til en lidt anderledes ølsmagning med vægt på håndbrygningens kunst, eksperimenter og tekniske finurligheder. Vi får besøg af Peter Fly, der er en garvet og i den grad eksperimenterende håndbrygger, der vil krydre ølsmagningen med sine over 15 års erfaringer fra det lille bryggeri hjemme i vaskekælderen. Han medbringer nogle forskellige kommercielle øl og vil undervejs i smagningen komme ind på både brygteknik og de forskellige råvarer, der anvendes i forskellige øl. Efter smagningen ved du, hvad en ”bedroller” kan bruges til i brygsammenhæng. Eller hvordan et aflagt gasopvarmet feltkomfur fra »Civilforsvaret« – udbygget med et halvrustent klatsvejset stativ og modificeret med forskellige dele fra både skrothandleren, byggemarkedet og en venlig bager – ender med at blive til et fantastisk bryganlæg.

Peter Fly startede så småt op med brygningen i 2006, og dengang var det faktisk konens skyld, at han startede. Han har brygget på flere forskellige ”anlæg”: I flere år på 3 halvstore elektriske gryder tilsluttet “kraft” men seneste skud på stammen er et næsten fuldautomatisk hobbyanlæg styret fra mobilen. Han er aktiv som oldermand i »Aalborg Haandbryggerlaug af 2004« og har i flere år været i bestyrelsen og formand for foreningen »Danske Øldommere«, vundet flere medaljer til DM i Håndbrygning og har været indehaver af villakvarterets mest populære kummefryser…