Stormøde 2022 – Indbydelse

Vi vil hermed gerne byde velkommen til datalogforeningens stormøde 2022. Der er to emner i år: Sikkerhed og Hjemmearbejde.

To emner som – desværre kan man jo sige – har været meget aktuelle i de senere år.

Sikkerhed er blevet noget vi alle skal leve med både som brugere af IT men i den grad også som udviklere af IT løsninger. Jens Myrup Pedersen, der er professor i cybersikkerhed, vil tale om det aktuelle trusselsbillede. Senere vil Dennis Larting fra Telesektorens DCIS (Decentral CyberInformationsenhed) fortælle om, hvordan de kritiske sektorer arbejder – sikkert – sammen.

Hjemmearbejde – remote work – var noget vi alle lige pludselig lærte tvunget af omstændighederne, men som nu er blevet til et fornuftigt og for mange et tiltrækkende alternativ til det traditionelle kontorarbejde. Anders Jensen fra CrowdStrike vil fortælle om remote work udefra de erfaringer de har gjort sig på hans arbejdsplads.

Dagens sidste indslag er at vi deltager i en live Podcast. Jeppe Engell og Adam Bindslev vil lave en udgave af deres DataSnak podcast omkring hjemmearbejde mens vi lytter på.

Se mere om oplægsholderne nedenfor.

Arrangementet vender i år tilbage til Incuba på Åbogade 15, Århus N.

Tag godt imod de spændende foredragsholdere og nyd dagen med de gamle studiekammerater, så vi får en spændende dag sammen. Vi glæder os til at se dig på et rigtig spændende, sjovt, tankevækkende og hyggeligt stormøde 2022.

De bedste hilsener – Stormødegruppen 2022: Jan J., Majbritt K. M., Astrid Ø., Christian L. og Holger J.

Tilmeldingen foregår her. Frist for tilmelding er fredag den 28. oktober 2022.

Du kan se hvem der kommer her.

Lørdag d. 5. november 2022, Incuba, Åbogade 15, Århus N.

9.00Ankomst og morgenmad
9.30Transfer til Auditoriet + velkommen
10.00“Sikkerhed” ved Jens Myrup Petersen
10.45Kaffepause
11.00“Sikkerhed” forts.
12.00Frokost
13.00“Kritisk infrastruktur og remote hjemmearbejdspladser under Covid 19 og fremadrettet”, ved Dennis Larting
14:00“Remote work” ved Anders Jensen, Crowdstrike
14.30Kaffe + kage
15.00Live podcast om remote work ved Jeppe Engell og Adam Bindslev, DataSnak
16.00Pause
16.30Generalforsamling
17:30Transfer til restaurant
18:30Middag på restaurant

Indbetales på Giro 1686720. I netbank er det en ‘Type 1’ betaling.

Frist for tilmelding er fredag den 28. oktober 2022.

Jens Myrup Pedersen

Jens Myrup Pedersen er professor i cybersikkerhed på Aalborg Universitet i København. Han forsker især i netværkssikkerhed med fokus på trafikanalyse og detektion af skadelig aktivitet. Derudover er han ansvarlig for kandidatuddannelsen i cybersikkerhed og leder af en række projekter der skal øge unges interesse for cybersikkerhed som uddannelses- og karrierevej – bl.a. Cyberskills og De Danske Cybermesterskaber. Han er også landstræner for det danske Cyberlandshold, og sidder bl.a. i Cybersikkerhedsrådet og i bestyrelsen for Rådet for Digital Sikkerhed.

Dennis Larting

Oplægget fra Telesektorens DCIS (Decentral CyberInformationsenhed) handler om, hvordan de kritiske sektorer arbejder sammen og hvordan vi kan blive bedre til udveksling af data/informationer. Brugen af de digitaliserede systemer indebærer ofte, at vi er nødsaget til at arbejde fra remote locations (hjemmearbejde). Dette medfører en mere striks sikkerhedspolitik, samt godkendte systemer og har desuden betydning for håndteringen af de incidents, vi udfordres af.

Dennis Larting, Chef for Telesektorens DCIS (TeleDCIS) og formand for Teleindustriens
sikkerhedsgruppe.
Dennis Larting har mange års erfaring med sikkerhed fra både forsvaret, politiet og telesektoren.
Foredraget tager udgangspunkt i vores kritiske infrastruktur, Covid 19-pandemien og arbejdet med
DCIS, samt mulighederne for, at bliver bedre til at udnytte de digitaliserede systemer på en sikker
måde.

Anders Jensen

In the past 20+ years Anders Jensen has moved across several aspects of the Software industry, proven the importance and value of developing people along with the products. Kicking off his career path with a Masters Degree in Computer Science from the University of Aarhus, building a vast experience ever since. From high-end audio to award-winning robotic toys, to green tech, energy and automation digital solutions for efficiency and sustainability, world-leading energy technologies, real-time automation. And onto now, where Anders has entered the world of Log Management, creating deep knowledge and insights for big-data customers, at petabyte scale and sub-to-second latency of search. The latest peak was the result from co-developing Humio in Aarhus together with the founders, into gaining the market-leading position it has today – which ultimately led to the 400 million dollar acquisition by CrowdStrike in 2021.

Datasnak, podcast

DataSnak har fokus på it-faglige og it-politiske emner, og nørder igennem med alt fra automatisering over sikkerhed til uddannelse i den digitale verden.

Podcasten behandler også SAMDATA\HKs relevante aktiviteter såsom kurser, faglige initiativer, kommunikation og værktøjer og tilbud, som man kan få, når man er it-medlem i HK.

Formål er at gøre lytterne klogere på hvad der sker i deres arbejdsliv her og nu og i fremtiden, og gå i dybden med problemstillinger fra it-professionelles hverdag.

Tovholderen på podcasten er it-faglig konsulent Jeppe Engell. Den anden vært er Adam Bindslev. DataSnak udkommer hveranden mandag.

ReWork – desværre aflyst

The recent COVID-19 pandemic, and the attendant lockdown, have demonstrated the potential benefits and possibilities of remote work practices, as well as the glaring deficiencies such practices bring. Zoom fatigue, resulting from high cognitive loads and intense amounts of eye contact, is just the tip of an uncomfortable iceberg where the problem of embodied presence remains a stubborn limitation. Remote and hybrid work will certainly be part of the future of most work practices, but what should these future work practices look like? Should we merely attempt to fix what we already have or can we be bolder and speculate different kinds of workplace futures? We seek a vision of the future that integrates hybrid work experiences with grace and decency. This project will focus on the following research question: what are the possible futures of embodied presence in hybrid and remote work conditions?