Stormøde 2019 – Indbydelse

Hvad er blockchain?

Det håber vi, at du ved mere om når du har været til stormøde i Datalogforeningen lørdag d. 2. november 2019.

Blockchain har i løbet af de seneste år været et meget omtalt emne i medierne, men hvad er blockchain egentlig, og hvordan fungerer blockchain-teknologien i praksis?

Det hurtige svar fås her. Men hvis du vil vide mere – så må du komme til stormødet.

Vi har skaffet tre meget kompetente personer til at fortælle om blockchain: Bas Spitters, Danil Annekov og Peter Frandsen. De to første kommer fra Århus Universitet, mens Peter Frandsen er CTO hos Secata og Privacy Blockchain. De tre har i fælleskab lavet programmet for stormødets faglige indhold. Programmet skulle være for både dem, der ved noget på forhånd om blockchain og dem der ikke gør det.

Efter indlæggene om blockchain skal vi lege med Micro:Bitten. Det er et praktisk programmerings indslag, hvor du får mulighed for at vise dine programmeringsevner eller mangel på samme. Medbring gerne din egen computer. Se nederst mht. krav til denne.

Som noget nyt i år har vi henlagt arrangementet til den gamle toldbod på Århus Havn. Der vil derfor også være afsat tid til en lille rundvisning i forbindelse med frokosten.

Tag godt imod de spændende foredragsholdere og nyd dagen med de gamle studiekammerater, så vi får en spændende dag sammen. Vi glæder os til at se dig på et rigtig spændende, sjovt, tankevækkende og hyggeligt stormøde 2019.

De bedste hilsener – Stormødegruppen 2019: Jan J., Majbritt K. M., Astrid Ø., Christian L. og Holger J.

Tilmeldingen foregår her. Frist for tilmelding er søndag den 27. oktober 2019.

Du kan se hvem der kommer her.

Lørdag den 2. november 2019 i Toldboden, Hack Kampmanns Plads 1, 8000 Aarhus C.

9.00Ankomst og morgenmad
9.30Blockchain I – Peter F. Frandsen, Bas Spitters og Daniel Annekov
10.30Pause og snacks
11.00 Blockchain II – Peter F. Frandsen, Bas Spitters og Daniel Annekov
12.00Frokost + samt guidet tour til toppen af tårnet på den gamle Toldbod
13.30 Blockchain III – Peter F. Frandsen, Bas Spitters og Daniel Annekov
14.30Pause med snacks og kage
15.00Anders Vorum – praktisk leg
16.30Pause og networking
17.00Generalforsamling
18.30Afgang til restaurant
19:00Spisning på “Restaurant FF”

Tilmelding foregår via foreningens hjemmeside her. Frist for tilmelding er lørdag den 19. oktober 2019.

Peter F. Frandsen – CTO hos Secata & Privacy Blockchain

Peter er datalog fra Aarhus Universitet fra 2000.

Peter Frandsen is responsible for the software and platform for application based on MPC computations in Secata. Peter Frandsen has previously worked as a manager of both projects and people in the software development industry at Rambøll Management Consulting.

Peter Frandsen’s competences include statistical and econometric analysis and software development. His expertise within these areas focuses on development of custom-made web-based systems for collection, handling and analysis of data. Peter Frandsen has extensive experience with complex IT solutions, which include the development and maintenance of state-of-the-art web-based software for carrying out online surveys, data handling and presentation.

In addition to his position at Secata, Peter serves as external examiner for the computer sciences in Denmark.

Bas Spitters – Århus Universitet

Bas Spitters is Associate Professor in the Logic and Semantics Group at Aarhus University, where his research areas include; computer aided proofs in cryptography, logic, semantics and type theory. Spitters is also a Work Package Leader for Verification and Smart Contracts at the Concordium Blockchain Research Center, Aarhus.
Bas Spitters is Chief Scientific Advisor, Formal Verification and smart contracts of Concordium, an open-source, permissionless, and decentralized blockchain with built-in identity management at the protocol level.

Spitters holds a PhD in mathematics from Nijmegen University (2003) and has held positions in Nijmegen, Chalmers, Paris-Sud, Carnegie Mellon University (CMU) and was a member of the Institute for Advanced Study in Princeton.

Daniel Annekov – Århus Universitet

Danil Annenkov is a postdoc at the Concordium Blockchain Research Center, Aarhus University. His research areas include programming language semantics, formal verification, proof assistants and type theory. Danil Annenkov received his PhD degree in Computer science from the University of Copenhagen, Denmark in 2018. After receiving his PhD degree, Annenkov was a postdoc researcher at INRIA Nantes, France, where he worked on extending the Coq proof assistant with new reasoning principles.

Anders Vorum – Folkeskolelærer, Kristrup skole

Anders er uddannet skolelærer og arbejder udover sit almindelige lærerliv med implementering af IT i skolerne i Randers en dag om ugen. Det gælder både brugen af forskellige digitale platforme og elevernes digitale forståelse. De seneste år har læringsplatformene, cloud baserede tjenester, hardware og intra-systemer fyldt meget. Derudover har der været et tydeligt spor med programmering, som formentlig også vil fylde meget i den kommende tid, hvor et nyt fag i folkeskolen (Teknologiforståelse) også overvejes.

Micro::Bit – krav til computeren

Deltagerne skal helst medbringe en enhed, som kan arbejde på denne hjemmeside: https://makecode.microbit.org/
Vi oplever færrest problemer i Chrome og Firefox browseren. Enheden skal også helst have et standard USB, som skal bruges til overførsel af kode til Micro:Bitten.
Man kan også arbejde på tablet eller smartphone og overføre med bluetooth, det har bare en højere fail rate. Send evt. guiden til denne hjemmeside: https://microbit.org/guide/mobile/
Derudover må man gerne medbringe krokodillenæb, højtalere, dioder og andet. Man kan også koble et helt almindeligt sæt hovedtelefoner på via krokodillenæb.