Stormøde 2016 – indbydelse

Siden tidernes morgen (eller i hvert fald siden computeren blev opfundet) har der været store håb og fremtidsperspektiver i den kunstige intelligens. I 1997 kom (endelig) det første gennembrud med Deep Blues skak-sejr. Efterfølgende har maskinerne også sejret på aktiemarkedet og nu er de førerløse biler her.

På Stormødet i år skal vi have vores viden om “Kunstig intelligens” opdateret i bred forstand: Hvor intelligent er kunstig intelligens blevet? Hvilke udfordringer er der teknisk og socialt i forbindelse med kunstig intelligens? Hvilke dilemmaer opstår? Hvordan ser fremtiden ud? Osv.

Vi får besøg af spændende oplægsholdere, så vi får belyst emnet både fra den teoretiske og den praktiske vinkel. Vi glæder os til at se dig på et rigtig spændende, sjovt, tankevækkende og hyggeligt stormøde 2016.

Lørdag den 5. november 2016 på IT-huset (INCUBA), Lille Auditorium, Aabogade 15, 8200 Aarhus N.

8.45 – 9.30 Morgenmad
9.30 – 9.45 Velkomst
9.45 – 11.30 AI Intro + Kan maskiner tænke som mennesker eller evt. blot lade som om? Hvordan computere og robotter bliver socialt intelligente

Thomas Bolander

11.30 – 12.30 Samarbejdende robotter – en unik mulighed for Danmark.

Malene Tofveson Nibe

12.30 – 14.00 Frokost og Hands-on med mobil robotteknologi
14.00 – 14.45 Selvkørende robotter – software som driver for innovation.

Thomas Almdal

14:45 – 15.00 Kaffepause
15.00 – 17.00 Data-dreven innovation – datalogens fremtid i en verden af lærende maskiner

Anders Kofod-Petersen

17.00 – 18.30 Generalforsamling
19:30 Middag et sted i byen

Tilmelding foregik som sædvanlig via foreningens hjemmeside.
Frist for tilmelding var lørdag den 22. oktober 2016.

Thomas Bolander

Thomas Bolander, ph.d., er lektor ved DTU Compute og forsker i logik og kunstig intelligens. Hans forskning fokuserer primært på brugen af logik til modellering af menneskelig planlægning, ræsonnering og problemløsning. Af særlig interesse er modellering af sociale fænomener og social intelligens med henblik på at kunne lave computersystemer som kan agere intelligent i forhold til mennesker og andre computersystemer. Anvendelsesområderne er dels rene software-baserede systemer som computerstyrede karakterer i computerspil og intelligente personlige assistenter på mobiltelefoner, dels hardware-baserede systemer som mobile robotter. Ud over en introduktion til kunstig intelligens vil Thomas derfor fortælle om social intelligens, altså hvordan computere og robotter bliver socialt intelligente og kan interagere på en naturlig og intelligent måde i forhold til os mennesker. Hvis fremtidens robotter er sociale analfabeter, som de mere eller mindre er det i dag, så bliver det ikke sjovt med en fremtid hvor der er flere og flere robotter i vores hverdagsomgivelser.

Hvis du har lyst til at forberede dig lidt på hvem Thomas er, kan du høre dette program af Hjernekassen på P1: http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/hjernekassen-pa-p1-2016-04-17/#!/00:02

Du kan også høre et foredrag med Vincent Hendricks og Thomas fra Science & Cocktails, der handler om Thomas’ forskning og andre ting som han ikke kommer så meget ind på i sit foredrag (delen med Thomas starter halvvejs): https://www.youtube.com/watch?v=WHEy0BWkPWo.

Teknologisk Institut – Malene Tofveson Nibe og Thomas Almdal

Teknologisk Institut udvikler, anvender og overfører robotteknologi til industrien og samfundet. Fokus er at anvende ny forskning, viden og teknologi til at skabe robotteknologiske løsninger, der gør en forskel. Vi har inviteret Teknologisk Instituts eksperter i robotteknologi Malene Tofveson Nibe og Thomas Almdal til at holde oplæg og stå for en robotdemonstration, der strækker sig hen over frokost.

Thomas Almdal er projektleder på Robotteknologi ved Teknologisk Institut og Malene Tofveson Nibe er designingeniør og arbejder både med fysisk design og interfacedesign i forbindelse med udvikling af servicerobotter.

Malene vil fortælle om samarbejdende robotter og give en introduktion til de medbragte robotter. Hen over frokosten får vi en hands-on oplevelse med robotterne idet vi via en lille konkurrence afprøver robotterne. Efter frokost fortæller Thomas Almdal om selvkørende robotter (og biler) og om hvordan software kan være innovationsdrivende.

Du kan lære mere om Center for Robotteknologis arbejde på deres Youtube kanal, hvor de lægger præsentationsvideoer op med jævne mellemrum. Linket til kanalen er: https://www.youtube.com/user/DTIRobot. Et par konkrete eksempler på disse videoer er følgende. De to første omhandler mobile robotter og de to næste fleksible industrirobotter; et område, der arbejdes meget med på Teknologisk Institut.

Robotter kan reducere spildtid: https://www.youtube.com/watch?v=OuY-QBK9p2U

Arla projekt: https://www.youtube.com/watch?v=ElYFiCI9v7o&list=PLIflB1E1vPID1ThKI2oy7AspkouQEraij&index=5

Jobprøvning hos Danfoss: https://www.youtube.com/watch?v=sgulAxn5-_o

RAMPup: https://www.youtube.com/watch?v=w1qAg3plN8I&index=3&list=PLIflB1E1vPIAZDjV7llM4Uj2fXVZFAmbi

Anders Kofod-Petersen

Anders Kofod-Petersen er vicedirektør og professor ved Alexandra Instituttet.

Maskinlæring, som et underfelt af kunstig intelligens, er et veletableret felt inden for datalogi. Feltet har haft op- og nedture siden det begyndte i 1956. I øjeblikket er vi midt i en softwarerevolution, hvor maskinlæring virkelig har slået igennem; ikke mindst på grund af tilgang til kraftig hardware og store mængder data.

Det at man pseudo-automatisk kan lære, hvad der får verden til at fungere, og derfor forudsige hvad der vil ske, kan fundamentalt ændre, hvordan vi driver forretning og udvikler software.

Så hvilke fantastiske og innovative ting kan vi gøre ud over optimering? – Hvordan gør vi det, og vil der være behov for dataloger i fremtiden?